Hvordan beskytte deg mot svindel
Det er viktig å lære om de beste praksisene og sikkerhetstiltakene for å beskytte deg selv, dine verdier og din personlige informasjon mot svindel. Ved å være proaktiv og følge nøye med på dine digitale vaner, kan du redusere risikoen for å bli et offer for svindel og holde deg trygg i den digitale verden.
Her er noen nyttige tips som hjelper deg med å bygge en sterk forsvarsmur mot potensielle trusler:
Vær skeptisk
Det første steget for å beskytte deg mot svindel er å være skeptisk. Ikke tro på alt du leser eller hører, og still spørsmål ved hvorfor noen kontakter deg og hva de ønsker av deg.
Beskytt din personlige informasjon
Pass på å aldri dele personlig informasjon, som passord eller BankID, med noen. Svindlere kan bruke denne informasjonen til å få tilgang til dine kontoer og stjele pengene dine og identiteten din.
Sjekk avsenderen nøye
Hvis du mottar en e-post, SMS, eller telefonoppringning fra en ukjent kilde, sjekk avsenderens legitimasjon nøye. Se etter tegn på svindel, som dårlig grammatikk, feilstavinger, og mistenkelige e-postadresser eller telefonnumre.
Ikke trykk på mistenkelige lenker
Hvis du mottar en melding med en lenke som virker mistenkelig, ikke trykk på den. Lenken kan føre til en falsk nettside som prøver å samle inn dine personlige opplysninger eller installere skadelig programvare på datamaskinen eller mobilenheten din.
Oppdater datamaskinen og mobilenheten
Sørg for å holde operativsystemet og antivirusprogramvaren på datamaskinen og mobilenheten din oppdatert. Dette vil beskytte deg mot trusler og bidra til å hindre at svindlere får tilgang til dine personlige opplysninger.
Rapporter mistenkelige hendelser
Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel, rapporter det umiddelbart til banken din, politiet, eller andre relevante myndigheter. Jo raskere du rapporterer svindelen, desto større er sjansen for at du kan begrense skaden og forhindre at svindleren lykkes.
Vanlige svindelmetoder
Er kortet ditt misbrukt?
Har du mistet kortet eller tror andre kan ha fått tak i koden? Logg inn i nettbanken eller kontakt banken for å sperre kortet ditt raskest mulig.
Er uhellet allerede ute og det er blitt trukket ukjente transaksjoner fra kontoen din - anmeld og send inn din reklamasjon.
Kortreklamasjon
Dersom ditt VISA kort er misbrukt har du en reklamasjonsrett i henhold til punkt 16. i din avtale om betalingskort.
Du kan reklamere på transaksjoner fra fysiske forretninger, minibanker eller nettbutikker.
Årsaken til reklamasjonen kan for eksempel være at varen ikke er levert, at din konto er belastet to ganger, at varen ikke er som beskrevet eller at noen har misbrukt kortet ditt.
Huskeliste for reklamasjon
- Politianmeldelse
- Oversikt over transaksjoner det gjelder
- Eventuelle kvitteringer
- Send inn din reklamasjon her