Svindel - unngå å bli lurt

Svindel er dessverre et økende problem, og det kan ramme oss alle. Her er våre tips til å unngå å bli lurt.

Hvordan beskytte deg mot svindel

Det er viktig å lære om de beste praksisene og sikkerhetstiltakene for å beskytte deg selv, dine verdier og din personlige informasjon mot svindel. Ved å være proaktiv og følge nøye med på dine digitale vaner, kan du redusere risikoen for å bli et offer for svindel og holde deg trygg i den digitale verden.

Her er noen nyttige tips som hjelper deg med å bygge en sterk forsvarsmur mot potensielle trusler:

Vær skeptisk

Det første steget for å beskytte deg mot svindel er å være skeptisk. Ikke tro på alt du leser eller hører, og still spørsmål ved hvorfor noen kontakter deg og hva de ønsker av deg.

Beskytt din personlige informasjon 

Pass på å aldri dele personlig informasjon, som passord eller BankID, med noen. Svindlere kan bruke denne informasjonen til å få tilgang til dine kontoer og stjele pengene dine og identiteten din. 

Sjekk avsenderen nøye 

Hvis du mottar en e-post, SMS, eller telefonoppringning fra en ukjent kilde, sjekk avsenderens legitimasjon nøye. Se etter tegn på svindel, som dårlig grammatikk, feilstavinger, og mistenkelige e-postadresser eller telefonnumre. 

Ikke trykk på mistenkelige lenker 

Hvis du mottar en melding med en lenke som virker mistenkelig, ikke trykk på den. Lenken kan føre til en falsk nettside som prøver å samle inn dine personlige opplysninger eller installere skadelig programvare på datamaskinen eller mobilenheten din. 

Oppdater datamaskinen og mobilenheten 

Sørg for å holde operativsystemet og antivirusprogramvaren på datamaskinen og mobilenheten din oppdatert. Dette vil beskytte deg mot trusler og bidra til å hindre at svindlere får tilgang til dine personlige opplysninger. 

Rapporter mistenkelige hendelser 

Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel, rapporter det umiddelbart til banken din, politiet, eller andre relevante myndigheter. Jo raskere du rapporterer svindelen, desto større er sjansen for at du kan begrense skaden og forhindre at svindleren lykkes. 

 

Vi er her for å hjelpe deg.

Har du noen spørsmål eller trenger hjelp, kontakt vårt kundesenter eller din rådgiver. 

📞 35 99 74 00

Du kan også ringe det samme nummeret utenfor åpningstid for sperring av BankID / kort.  

Sperr kort i nettbanken

Mistenker du at du er svindlet, gjør dette:

Ta kontakt med banken din!

Jo raskere du gir oss beskjed, desto raskere kan vi handle og forsøke å forhindre svindelen fra å bli gjennomført. Her er det viktig å huske på at når du snakker med banken din, så vil vi aldri be deg om å oppgi BankID eller passord.

Få oversikt!

Hva er det som faktisk er på avveie? Kan du allerede se at det mangler penger på noen av kontoene dine? Er det innlogginger med BankID som er på avveie eller er det kortopplysningene dine? I en dialog med banken er det greit å få klargjort disse faktorene.

Anmeld det!

Ikke minst, anmeld forholdet. Dette kan du gjøre på telefon 02800 eller på din lokale politistasjon. På den måten kan du dokumentere at du har blitt utsatt for en kriminell handling. I tillegg kan du og politiet sikre evt. digitale spor. Her er det lurt å ta med skjermbilder av svindelen, om du har dette tilgjengelig. 

Vanlige svindelmetoder

Er kortet ditt misbrukt?

Har du mistet kortet eller tror andre kan ha fått tak i koden? Logg inn i nettbanken eller kontakt banken for å sperre kortet ditt raskest mulig. 

Er uhellet allerede ute og det er blitt trukket ukjente transaksjoner fra kontoen din - anmeld og send inn din reklamasjon. 

Kortreklamasjon

Dersom ditt VISA kort er misbrukt har du en reklamasjonsrett i henhold til punkt 16. i din avtale om betalingskort.

Du kan reklamere på transaksjoner fra fysiske forretninger, minibanker eller nettbutikker.

Årsaken til reklamasjonen kan for eksempel være at varen ikke er levert, at din konto er belastet to ganger, at varen ikke er som beskrevet eller at noen har misbrukt kortet ditt.  

Huskeliste for reklamasjon