Hva gjør banken?
Når en person er meldt død til Folkeregisteret, stenger vi de fleste av kundeforholdene hos oss. Vi er som bank forpliktet til å sikre midlene i boet slik at arveoppgjøret kan gjennomføres.
Banken har taushetsplikt, også på vegne av den avdøde, og kan derfor ikke gi ut opplysninger om boet uten at de rette fullmaktene er på plass fra Tingretten.
Pass på å skaffe deg tilstrekkelig informasjon om boet og hva som må gjøres, slik at du som arving kan velge den skifteformen som passer dere. Valg om skifteform må meldes til retten innen 60 dager etter dødsfallet.
Hva skjer med konto og tjenester i banken?
- Alle fullmakter for andre med tilgang blir fjernet. Dette gjelder selv om du som arving har hatt fullmakt tidligere.
- Banken stenger kort, nettbank og BankID som tilhører den avdøde. Dette er personlig og skal derfor ikke benyttes av andre.
- Faste betalingsavtaler, eFaktura og AvtaleGiro stoppes og slettes. Leverandører med betalingskrav vil vanligvis endre til papirfaktura i posten. Eventuelle avtaler med leverandører må avsluttes direkte med dem.
- Fast trekk til lån i banken fortsetter som normalt.
- Kontoer er åpne for innskudd.
- Faktura for begravelsen kan dekkes av boet før skifteattesten er på plass. Vennligst merk fakturaen tydelig med navnet til den avdøde. Utgifter til gravstein dekkes ikke.