Nettbank
-
Støtter PC-en min nettbanken?Nettbanken skal fungere på de aller fleste PC-er, men du må sørge for å ha en oppdatert nettleser og Windows/Mac for å få full tilgang til alle tjenestene.
-
Fungerer nettbanken på nettbrett?Ja, men det er viktig å holde nettbrett oppdatert. Det kan være noe utfordring dersom nettbrettet stopper å få oppdateringer (pga. alder) og da vil det ikke møte våre sikkerhetskrav. På mobiltelefon anbefaler vi at du bruker appen vår, da nettbanken ikke er tilpasset størrelsen på en mobiltelefon.
-
Feilmeldinger ved pålogging i nettbanken
"Feil data tastet inn". Mulige årsaker:
Du kan ha tastet feil kode fra kodebrikken. I så fall prøv en gang til.
Du har brukt BankID fra en annen bank. For å sjekke dette, klikk på "Velg en annen BankID" under engangskodefeltet, og velg korrekt bank.
Dersom kodebrikken er ødelagt, kontakter du kundesenteret vårt for å bestille ny.
-
Hvor finner jeg alle kontoer jeg disponerer (f.eks. barn og ektefelle)?Under Mine kontoer får du oversikt over kontoer i avtalen du valgte ved pålogging. Hvis du ønsker å se kontoer i alle avtaler, klikker du på burger-menyen til høyre og velger Kontoer jeg disponerer. Du får så en liste over kontoer fordelt per avtale. Herfra kan du betale fra de kontoene i den avtalen du har valgt. Klikk Bytt avtale for å betale fra kontoer i andre avtaler.
-
Jeg får ikke logget inn for å se bedriften eller foreningens kontoerDersom du har knyttet en bedrift eller lag/forening til nettbanken må du bruke fødselsnummer og personlig BankID for å få tilgang til kontoene. Inne i nettbanken vil du finne alle kontoer som du disponerer. Dersom du får feilmeldingen banken har ingen brukere med det fødselsnummeret det logges inn med, kan bedrift eller laget/foreningen være lagt opp med ansatt BankID og/eller du har ikke tilgang.
-
Hvordan endrer jeg navn på en konto?Gå til Innstillinger og Kontooppsett. Her får du en liste over kontoer i inneværende avtale (bruk Bytt avtale øverst for å gå til en annen avtale). Klikk på kontonavn for å endre direkte eller klikk på blyanten ute til høyre for å redigere dette og flere egenskaper ved kontoen.
-
Hvordan oppretter jeg en ny konto?Fra hovedmenyen i nettbanken velg Kontoer, deretter Opprett ny konto.
-
Hvordan aktivere betaling til utland i nettbanken?Av sikkerhetsmessige grunner stenges utenlandsbetaling ved inaktivitet over en lengre periode. For å åpne opp igjen, ta kontakt med kundesenteret.
-
Utlenlandsbetaling vises ikke i forfallsregister, hvorfor?Når du har godkjent en utenlands betaling med dagens dato, vil ikke denne vises i forfallsregisteret. Den vil ikke vises på konto før den blir kurssatt og bokført konto. Frem til betalingen går ut så vil beløpet være reservert på konto
-
Hvordan oppretter jeg SMS-varsel i nettbanken?
Velg Innstillinger - Mobil - SMS-varsel. Følg instruksjonene og velg blant følgende varsler:
- Disponibel saldo på valgt dato eller ukedag
- Disponibel saldo over et valgt beløp
- Disponibel saldo under et valgt beløp
- Innbetalinger større enn et valgt beløp
- Utbetalinger større enn et valgt beløp
- Betalinger til forfall som det ikke er dekning for
- Tjenesten koster per mottatte melding, se bankens prisliste for pris
-
Hvordan betaler jeg flere regninger på en gang?Gå til Betalinger og så Betale. Fyll inn feltene som ved en vanlig betaling og velg Legg til godkjenning. Dette repeterer du for hver betaling du skal legge inn. Når betalingene ligger klare, går du til Betalinger og Godkjenn betalinger. Sørg for at relevante betalinger er markert i listen nederst. I Neste handling for markerte betalinger velger du Godkjenn og gjennomfør betalinger og avtaler. Signer med BankID og følg nøye med i oversiktsbildet til slutt. Avviste betalinger er merket med X foran.
-
Hvorfor vises ikke en avvist betaling i oversikten over avviste betalinger?Ved avvist betaling med forfall i dag, får du beskjed om avvisning umiddelbart. Kun avviste betalinger med forfall etter dagens dato vil legge seg under Avviste betalinger.
-
Hva er eFaktura?eFaktura er en ferdig utfylt faktura som blir sendt til nettbanken. eFaktura følger personnummer, så hvis du bruker flere nettbanker vil du få opp denne avtalen i samtlige nettbanker. Det er viktig at eFaktura-kravet kun legges til godkjenning der den skal betales. Sletter du et eFaktura-krav eller en eFaktura-avtale i sin helhet, vil dette slettes fra alle nettbanker.
-
Hvordan opprette en eFaktura-avtale?
eFaktura-avtale kan meldes inn på to måter:
1. Automatisk etter betaling.
Etter fullført betaling til mottaker som tilbyr eFaktura, får du opp forslag om å inngå eFaktura-avtale. Trykk på eFaktura, og avtalen inngås.
2. Inngå ny avtale manuelt.
Du trenger kontonummer og eFaktura-referanse til mottaker. Mottaker søker du opp i listen på følgende måte:
Gå til Betalinger og Betalingsavtaler. Velg eFaktura i toppmenyen. Under avtale-listen finner du valget Inngå ny eFaktura avtale.
-
Hvor finner jeg eFaktura-krav til betaling?Når fakturaen sendes ut, vil denne dukke opp som et krav i Betalinger under eFaktura.
-
Hvor finner jeg fakturagrunnlag på eFaktura før jeg betaler?
I listen over eFaktura-krav (se forrige punkt), vil hver linje med krav ha menyknapp (tre prikker) ute til høyre. Klikk på denne og velg fakturagrunnlag.
Fakturagrunnlaget åpnes i nytt vindu. Dersom du ikke får opp dette kan det skyldes at du må fjerne såkalt popup-blokkering og midlertidige filer på dataen. Både pop up blokkering og midlertidig filer fjerner du som oftest i innstillingene til nettleseren.
-
Jeg får ikke betalt eFaktura
eFaktura og konto som forsøkes belastet må være registrert på samme bruker/personnummer. Evt. kontakt vårt kundesenter.
-
Kombinert eFaktura og Avtalegiro
Noen utstedere tilbyr sine kunder en kombinasjon av eFaktura og AvtaleGiro. Med kombinasjonen sendes fremdeles eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og lagres der, men du slipper å godkjenne betalingen, da faktura automatisk betales på forfallsdato med AvtaleGiro og pengene trekkes på konto. For eFakturaen får du i slike tilfeller kun fakturagrunnlag i eFaktura-kravene.
Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen betalte regninger. Hos enkelte leverandører må denne kombinasjonen settes opp for å slippe fakturagebyr.
-
Hvordan betaler jeg en eFaktura?
I listen over eFaktura-krav, klikk på de tre prikkene ute til høyre og velg "Betal".
Fra betalingsbildet er kontonummer og KID fastsatt, de øvrige feltene kan endres (f.eks. dato og beløp).
-
Hvor finner jeg fakturagrunnlaget på en betalt eFaktura?
Når eFaktura-kravet er lagt til betaling, vil ikke fakturagrunnlaget være tilgjengelig fra listen over krav. Da må du klikke deg inn til eFaktura-arkivet. I hovedmenyen til nettbanken, klikk på "Betalinger" > "eFaktura" og så velger du "Arkiv" på toppen av siden (klikk for skjermbilde som beskriver stien). Her ligger krav som er lagt til godkjenning. Klikk på ark-ikonet ute til høyre for aktuell betaling vil gi fakturagrunnlaget i eget vindu.
-
Hvordan sletter jeg en eFaktura-avtale?
Klikk deg til "Betalinger" > "Betalingsavtaler" og så velg "eFaktura" i toppmenyen. Du vil så få listet ut alle eFaktura-avtaler du abonnerer på. Klikk på forstørrelsesglasset til aktuell avtale og klikk så "Slett avtale"-knappen nederst på siden. Bekreft med BankID.
-
Forsvinner eFaktura-kravet hvis jeg sletter avtalen?
Nei, hvis du har fått et krav fra eFaktura-avtalen, vil dette bli stående i krav-listen selv om du sletter selve avtalen. Det samme gjelder en betaling lagt til forfall.
-
Hva er avtalegiro?
Med AvtaleGiro slipper du å tenke på de faste regningene som telefon, strøm, offentlige avgifter og husleie. Banken ordner betalingen for deg. Regningene blir betalt til rett tid, uten at du mister kontrollen over din konto.
Tjenesten er den enkleste og mest problemfrie måten å betale regninger på. Du slipper å huske på forfallsdatoer. Det eneste du behøver å passe på, er at det er penger på kontoen.
-
Hvordan oppretter jeg en avtalegiro avtale?
Du vil automatisk bli spurt om du ønsker AvtaleGiro når du betaler en regning i Nettbank til en mottaker som tilbyr dette. Du kan da opprette avtalen der og da, og litt avhengig av hyppighet vil neste betaling gå automatisk som AvtaleGiro. Dette vil du få varsel om minimum 7 dager i forkant, enten via kontoutskriften (måneden før forfall) eller direkte fra betalingsmottaker.